Suksesspartner for Kiona

Lars Kartevoll og Elena Filonenko, Fraktal
– Etter et lengre samarbeid med Fraktal ble ny majoritetseier såpass imponert, at også de engasjerte Fraktal til sitt data warehouse-prosjekt.
Kiona hjelper bedrifter med å redusere energiforbruk og få komplett oversikt over bygg og tekniske installasjoner gjennom en åpen, uavhengig og fleksibel Proptech-plattform.
– Miljø og energimåling er sentrale elementer i vår leveranse, og hjelpen fra Fraktal har vært avgjørende for vår egen oversikt av driften og veivalg for fremtiden. Den har gitt oss muligheten til å visualisere tallene fra våre fire hovedprodukter på en måte som gir verdifull innsikt for både oss og kundene våre, sier Kjetil Fosen, Group Business Controller i Kiona.

Bjarte Johnsen, Group CFO i Kiona
Partnere siden 2022
I 2023 ble 82% av aksjene i Kiona kjøpt opp av det italienske selskapet Carel. Kiona har virksomhet med kontorer i flere europeiske land. Hovedkontoret til Kiona ligger i Trondheim, og i tillegg til en avdeling i Bergen.
Reisen til Kiona og produktet «IWMAC» startet med styringsløsninger for kjøle- og fryseskap i butikker, noe som sparer kundene for varetap og reduserer unødvendige utslipp.
– Målet vårt er å eliminere unødvendig energibruk og minimere CO2-utslipp fra bygg, sier Bjarte Johnsen, Group CFO. Bygg står ellers for nærmere 40 % av det totale CO2 utslippet i Europa.
Kiona leverer styringssystem til bygg for best mulig styring av varme, kjøling, aircondition og ventilasjon, samt energimålingssystem for innsikt på hvor effektive byggene er og rapportering av disse måledataene. Forretningen er delt i tre segmenter; Boligbyggelag, kjøl- og fryseskap for butikker og næringseiendom og offentlige bygg.
– Eldre bygg er et viktig kundesegment for oss, spesielt i land med strengere reguleringer, forklarer Johnsen. – Eldre bygg som blir mer energieffektive, øker i verdi. Banker gir bedre lånevilkår, og eiendommene blir lettere å selge. Vi hjelper blant annet boligbyggelag med å optimalisere varmeforbruket ved å koble det til værprognoser for temperatur og vind, blant annet i Polen, Danmark, Tyskland og Sveits.
Fraktal gir full oversikt
Kiona er en «Data Warehouse to go»-kunde, noe som betyr at de slipper å administrere infrastrukturen selv. De har nå tilgang til oversiktlige dashboards som hjelper ledelsen med å ta bedre beslutninger.
– I starten trengte vi mest hjelp til å strukturere data, men bruken har endret seg mer til nå å gjelde beslutningsstøtte, forklarer Fosen. Nå har vi oversikt som gir oss verdifull input over aktiviteten, i form av bookings, ARR og «backlog» av leveranser. Finansielt sett kan vi nå predikere og rapportere P&L, balanse og Cashflow. Vi får en helhetlig oversikt på tvers av systemer, legale enheter og markeder.
Dataingeniør i Fraktal, Lars Kartevoll har jobbet tett med Kiona siden 2022 og hjulpet dem på veien mot full oversikt på finansielle data, lagerbeholdning, kundedata og produktlønnsomhet.
– Vi hjelper med full oversikt og gir en sammenstilling av data på tvers av flere systemer. I tillegg muliggjør vi trend- og analysearbeid, sier Kartevoll.
Fraktals seniorrådgiver innen Power BI, Elena Filonenko, understreker at Kiona har mer avanserte behov enn mange andre kunder.
– Denne løsningen krever ekstra tilpasninger, spesielt på grunn av kompleks logikk rundt ordrehåndtering og valutakonverteringer. Jeg jobber tett med dem i strategiske statusmøter for å sikre videreutvikling, sier hun.

Kjetil Fosen, Group Business Controller i Kiona
Et samarbeid preget av tillit
Kiona og Fraktal har statusmøter annenhver uke. Skulle Kiona ha behov for noe, tar de kontakt.
– De vet hva de vil ha, og vi finner sammen ut hvordan vi kan levere det på best mulig måte. Kjetil sa en gang at om han skulle starte noe nytt, ville han ringe oss med en gang. Det setter vi stor pris på, sier Kartevoll. – Kiona får den oversikten de tidligere bare drømte om, takket være gode ideer, riktige verktøy og et sterkt samarbeid.
Klar for videre vekst
– Noe av det som fungerer så bra i samarbeidet vårt er kommunikasjonen – den vestlandske tilnærmingen, sier Fosen og Johnsen og smiler, de er henholdsvis fra Haugesund og Bergen.
Som bevis på deres tilfredshet har de anbefalt Fraktal som leverandør til Kionas eiere med hovedkontor i Italia. Verdikjeden er nå standardisert, og kundemassen kategorisert. Neste steg blir å se om samarbeidet fungerer like godt internasjonalt.
Uansett er Kiona en innovativ kunde som tenker raskt og tar beslutninger effektivt – en perfekt oppskrift for å skalere videre.