En fremragende kjøkkenhistorie

Fremtidsrettet dataplattform som forenkler og effektiviserer

Den nye hverdagen hos mange i Kitch’n-systemet handler nå om å få tallene servert på et fat, med gode analyser og en sømløs måte å rapportere på. Ledelsen får tilgang til alle data i løsningen og analyser kan kjøres på tvers av de mer enn 242 butikkene i konsernet.

– Ledermøtene blir aldri de samme igjen, sier økonomisjef Susanne Tollefsen Log og ler. For før hun har fått opp tallene på skjermen i ledermøtet, har de fleste i ledergruppen allerede sett dem. – De sitter med hver sin mobil og har full oversikt. Det er helt suverent, og veldig kjekt, sier hun som kanskje ikke hadde sett for seg at tall kunne bli så interessant for så mange.

Log som har vært ansatt siden 2018, har sin arbeidsplass i konsernets hovedkontor på Sandnes. Etter godt og vel ett år med systematisk samarbeid med Ivar Jørgensen og Anders Lindal i Fraktal, kunne kjøkkenkonsernet før julehandelen satte inn for fullt, ta i bruk en helt ny og komplett Microsoft dataplattform og Power BI rapporter. Både innkjøpsavdeling, regnskapsavdeling og alle butikklederne har vært involvert. Og samtlige har fått en forenklet hverdag. – Til og med kundene vil kunne få en bedre opplevelse med Kitchn og Tilbords når de handler på nett, mener Log.

 Vårt tankesett er at butikken skal drive butikk, og bruke mindre tid på tall og rapportering, det skal gå mer eller mindre av seg selv 

Samler dataene

Gevinsten er at butikkleder får en mye bedre oversikt, blant annet på varebeholdningen.

– Kasse-system og regnskapssystem – data kan kobles på kryss og tvers. Tidligere har vi brukt mye tid på å sende ut budsjetter og fordeling av måneds-budsjett. Nå kan vi heller bruke tiden på å gi butikkene nyttig informasjon, forklarer hun.

Rent visuelt kan butikkene nå forholde seg til et “dashboard” i Power BI som de logger seg på og dermed få oversikt over gårsdagens og dagens salg og sortiment. Løsningen brukes også for eksempel til å vurdere hva det skal kjøres kampanje på og hvor mye tilgjengelige varer som finnes.

Butikkene er rett og slett blitt lettere å styre. Vi ser at butikklederne følger med og tar et større eierforhold. De får nå lest inn budsjett og regnskap – i stedet for mail en gang i måneden, sier Log

Spennende kunde å jobbe sammen med

Et av målene med dette prosjektet har vært å bistå og kurse Kitch’n i å lage og vedlikeholde rapporter i PowerBI. Dette har ifølge seniorkonsulent Ivar Jørgensen i Fraktal fungert meget bra, og de fleste rapportene som blir utviklet er det nå Kitch’n selv som lager.

– Kitch’n er et konsern i vekst og har behov for et rapporteringssystem som det er enkelt å vokse i. Konsernet har kjøpt opp nye selskap og data for de forskjellige selskapene ligger spredt ut på flere plattformer. Gjennom denne løsningen har vi fått samlet dette slik at man får en total oversikt og historikk. I tillegg er løsningen beriket med data fra flere av de støttesystemer som Kitch’n benytter, forteller Jørgensen, tilfreds over at Log med kolleger, har omfavnet og lært seg dette på egenhånd.