Auto 8-8; Nye rapporteringsrutiner gir full oversikt
Bilforhandleren Auto 8-8 fortsetter å vokse, og med åtte ulike lokasjoner på Nord-Vestlandet, sier det seg selv at rapportering er viktigere enn noen gang. Helst må det fungere sømløst, først da blir det fullstendig orden på muttere, ordrer og historikk.
– Jeg merker jo at jeg snakker veldig mye om datakilder og datadrevne beslutninger nå for tiden, sier Thomas Sildnes og ler.
Forretningsutvikleren i Auto 8-8 er på vei i bil fra Kristiansund til Trondheim. Antall avdelinger i selskapet har eskalert og det samme har behovet for bedre oversikt. En mer datadrevet hverdag rett og slett.
– Nå når det å være datadrevne har blitt den nye hverdagen vår, opplever vi at det sparer oss for veldig mye tid. Og ja, jeg er nok blitt litt hektet på denne arbeidsmetoden, sier Sildnes fornøyd.
Effektivisering
Auto 8-8 har hatt gode rapporterings-verktøy, men de har også hatt mye manuell behandling som har forsinket rapporteringen noe.
– Vi har bilsalg på åtte ulike lokasjoner, og når vi skal sammenlikne disse åtte kreves det en omfattende automatikk. Ønsket om å koble opp ulike datakilder, få disse i sanntid og kunne gjøre sammenlikning av de ulike lokasjonene, har vært et viktig mål for oss, sier Sildnes.
Nå har de fått en god rutine for rapportering på finans, servicemarked og salg, og kan dermed gjøre bedre beslutninger. Såkalt datadrevne beslutninger. Bedriften selger både brukte og nye biler, reparerer og leier ut biler, i tillegg til at de har ti næringseiendommer. Derfor jaktet de også på et godt og sømløst system og var på utkikk etter gode referanser.
Og det var slik de ble presentert for løsningen de til slutt gikk for. – Det var en konkurrent som fortalte om nytten de hadde av datavarehus og det å ha et system som innhenter og sorterer all data. For driver man i bilbransjen er det mange detaljer og dermed ekstra viktig å ha kontroll på historikk. Det kan Thomas bekrefte. – Vi ble nysgjerrige, og fortsatte å undersøke hvem som kunne levere en slik løsning for oss. Og etter hvert kom vi i kontakt med Fraktal.
Fiks ferdig utstyrsrapport
– Noe av det jeg setter aller mest pris på i jobben min i Fraktal, er å hjelpe kundene med å få oversikt og løse problemer, sier dataanalytiker Kim Kverneland. Siden april 2022 har han hatt Auto 8-8 som kunde. Et forhold som startet med en grundig og god kravspesifikasjon og som har ført til en bred innsamling, analyse og tolkning av data.
– Den mest tidkrevende oppgaven har vært å lage produksjonsrapport. Den regner sammen og sammenligner verkstedene på en rettferdig måte. En del ny data måtte derfor hentes inn og en del komplekse parametere måtte defineres, forteller Kim. Han forsikrer at resultatene de har per nå er svært gode. Både utstyrsrapport, produksjonsrapport og salgsrapporten viser alt som selges, på alle Auto 8-8-lokasjonene.
Nå tør selskapet å være mer konkurransedyktige i markedet. For i produksjonsrapporten har de en kontroll på effektiviteten som et middel til å hente ut den aller beste praksis.
– Som prosjekteier må jeg si at Power BI fremstår som et fantastisk verktøy, til tross for at det er mye å lære, sier Sildnes og retter en takk til ansatte i Auto 8-8 for å ha tatt godt imot.
– Når de ansatte på verkstedet jobber med en bil, vil de også ha en rapport som viser arbeidseffekten og hvor stor andel av omsetningen som er garanti. Det er veldig viktig informasjon for oss, forklarer Sildnes. Og når det nå er tid for budsjett, vil han virkelig få testet effekten med Power BI.
Bedre møter og tryggere beslutninger
Det er en sterk underdrivelse å si at Kim Kverneland ikke har en viss kjærlighet for salg- og salgsdata, særlig når han får jobbe med en bilforhandler som kan by på litt av hvert av utfordringer. – Da må jeg bare smile, sier Kim fornøyd.
Og Auto 8-8 på sin side har fått en ny og tryggere hverdag. – Vi tar beslutninger på en annen måte, og er sånn sett datadrevet. Rapportene har blitt en mye større del av ledermøtene og er det første vi begynner møtene med. Investeringen vi har gjort skal avskrives over tid, men allerede høster vi mye. Vi ser rett og slett på dette som en fremtidssikring, sier Sildnes.