Kompetansepartner med ambisiøse mål

Jørgen Baardsen, Avdelingsleder i Oslo. Foto: Ingar Sørensen

Fraktal har unik kultur og strekker seg langt for å være ledende på kompetanse. Begge deler utgjør hovedgrunner for at kundene er begeistret.  

–  Vi skal være en kompetansepartner som skaper verdi sammen med kundene våre, sier den nye avdelingslederen i Fraktal Oslo, Jørgen Baardsen. Nå sikter han høyt. 

Til tross for tøff konkurranse og en vrimmel av små og store firma som leverer mange av de samme tjenestene som Fraktal, skiller selskapet seg ut. Folkene og fagkompetansen i Fraktal har nemlig en unik posisjon. Den kjennetegnes blant annet av det gode arbeidsmiljøet og en sterk og sammensveiset kultur. Det bidrar også til å tiltrekke dyktige ansatte, som for eksempel den unge dataingeniøren som kom fra statlig sektor.  

Elena Filonenko, Jørgen Baardsen og Gezim Seferi. Foto: Ingar Sørensen

Det ble en perfekt match

– Jeg kjente på en lyst til å jobbe enda mer med IT og vurderte derfor offentlig mot privat. Det var da jeg innså at jeg like gjerne kunne bytte til privat sektor – før jeg endte opp som en maskin-byråkrat, sier Gezim Seferi og ler.  

Fraktal dukket opp tilfeldig og ved et besøk på fraktal.no var nysgjerrigheten til Gezim vekket.  

– Det ble en perfekt match, sier Gezim, og seniorkonsulent Elena Filonenko er enig. Hun var med i intervjurundene og så raskt potensialet hos Gezim. – Det er godt humør og høy kompetanse som kjennetegner folkene hos oss, sier Elena som i likhet med Gezim brenner for data, teknologi, samarbeid og verdiskaping. De to utgjør i dag teamlederne i Fraktal Oslo. 

Jørgen Baardsen, Elena Filonenko og Gezim Seferi. Foto: Ingar Sørensen

Kompetansedeling 


For det meste jobber de i leveranseteam med komplekse oppgaver. Virksomhetskritiske løsninger i ulike bransjer løses og leveres.  – Det er veldig spennende å jobbe på denne måten, for man får hele tiden nye kunder og nye utfordringer, sier Gezim. Siden oppstarten i fjor har han hatt en bratt læringskurve og gjort det til en vane å notere ned «alt». Han mener betydningen av å ha dyktige kolleger som gir mye verdifull kompetansedeling og -utvikling, har mye å si.


Hver måned fakturerer Fraktal mer enn 100 kunder og hos flere av disse har Oslo-kontoret viktige roller Tatt i betraktning at vi bare er 14 på kontoret er kundeporteføljen vår ganske formidabel. Den sier noe om leveransene, men også om allsidigheten i det vi leverer, sier Elena.  

I vår ble Jørgen Baardsen ansatt som ny avdelingsleder. Han kommer fra ulike lederroller i samme bransje og har en sterk motivasjon for å få kulturen til å blomstre og Fraktal til å vokse. 
– Vi er fortsatt en relativt liten aktør, men spisskompetansen vår gjør oss til et av de sterkeste fagmiljøene i bransjen, sier Baardsen.  

Fraktal har lang erfaring med å bygge datadrevne organisasjoner og tilbyr en fleksibel leveransemodell der langvarige samarbeid inngås. – Helt i tråd med visjonen vår; «Sammen skaper vi verdi av data», påpeker Baardsen.  

Fremover vil Oslo-laget særlig jobbe aktivt med å styrke leveransene innen bank og finans, energi og havbruk.   

Gezim Seferi, Jørgen Baardsen og Elena Filonenko. Foto: Ingar Sørensen

Kulturbygging med yoga og kake

– Det viktigste for meg er å ha det kjekt på jobb. Lykkes vi med kulturen, kommer resten av seg selv og da er vi også godt rigget for å nå målet om å bli det største kontoret i Fraktal, sier Gezim med glimt i øyet.  Her er det styrketrening utendørs hver mandag, yoga i arbeidstiden og en kultur der initiativ belønnes. God stemning og mye sosialt, spesielt når Gezim arrangerer «Jeopardy» eller Elena har med hjemmebakt kake.

– Fraktal-kulturen er godt etablert på hovedkontoret i Sandnes, og har satt seg både her i Oslo og på kontoret vårt i Trondheim, sier Baardsen. Han er imponert over kulturens betydning i selskapet. – Det var også en viktig grunn til at jeg valgte Fraktal. Det å fortsette å bygge denne kulturen er noe jeg ser frem til. Fraktal er også en aktiv bidragsyter i fagmiljøet, både på meet-ups, konferanser og ulike bransjearrangementer. -Aller best liker vi oss på scenen når vi kan dele av vår kunnskap og våre erfaringer. I tillegg holder vi kurs for kundene våre, forteller Elena.

– Utviklingen innenfor data og teknologi går i et raskt tempo, og det kan være krevende å holde seg oppdatert hvis man ikke jobber med dette i det daglige. Derfor opplever mange kunder at det er verdifullt å ha en kompetansepartner som oss å støtte seg til, både for å lykkes med kompetanseløft i organisasjonen og strategiske valg knyttet til teknologi.