Øgreid inn som eier av Fraktal

I april 2022 hyllet Fraktal våren og markerte nye eiere – og nytt navn. Fra før hadde selskapet vært kjent som PBC Focus, men fra april seiler altså selskapet under navnet Fraktal Norge, og skal fortsette å bygge sterke fagmiljø med engasjerte konsulenter som brenner for datadrevne løsninger. Slik de har gjort siden 2014.

Med endringen i eierskap ble kapital frigjort og planen om en mer selvstendig utvikling og drift kan iverksettes. Dette er bakgrunnen for at selskapet eies fullt og helt av Øgreid-gruppen. Transaksjonen er positiv for alle selskapene i konsernet og vil også frigjøre betydelig kapital for de to andre selskapene, Profitbase og PBC, slik at disse selskapene kan fortsette å utvikle og selge Profitbase Planner.

– Det er fantastisk at vi nå får muligheten til å satse mer fremover og utvikle selskapet videre. Med Fraktal skal vi videreføre og forsterke kulturen i selskapet som vi har lykkes godt med frem til nå. Vi skal fortsette med å legge til rette for et miljø der kompetanse og utvikling står sterkt, sier daglig leder Siv Sødal som har lang fartstid fra IT-bransjen.

 Som langsiktig investor er vi opptatt av å bygge bra selskaper sammen med flinke folk. Fraktal passer oss perfekt sådan og vi gleder oss til å gi enda mere gass nå som vi blir største aksjonær 

Utfordrer med vekstambisjoner
Fraktal har spesialkompetanse innenfor Microsoft dataplattform, Power BI, integrasjoner og maskinlæring, og har en stor kundeportefølje både lokalt og nasjonalt. Med det går selskapet som i 2021 omsatte for 46,8 millioner kroner inn i en ny fase, som en høykompetent aktør for kunder over hele landet, og som utfordrere til andre store IT-selskap. Selskapet er også DN Gaselle for 4. år på rad, og har ambisjoner om fortsatt vekst. Det skaper positive forventninger til investeringen som Halvor Øgreid nå har bidratt til.

Sødal er opptatt av at Fraktal skal fortsette det gode arbeidet de har vært kjent for i mer enn åtte år, og utvikle selskapet i tett dialog med Øgreid. Og som om ikke ny profil og ny eier er på plass, har også selskapet kjøpt opp et lite selskap, Fjordz Analytics, som Sødal er enormt fornøyd med å ha fått gjennomført.

– Utfordrer-rollen kler oss veldig godt. Vi bygger selskapet på en sterk kultur der nytenkning, lagspill, deling av kompetanse og et stort engasjement for teknologi og fag står sentralt. Vi jobber tett med våre kunder for å sette data i arbeid, og vi synes det nye navnet står fint til visjonen vår: Fraktal – sammen skaper vi verdi av data, sier Siv Sødal.

Selv om endringene som nå skjer er betydelige, både i forhold til eierskap, nytt navn og ny logo, lover daglig leder Siv Sødal at det blir «business as usual» i tiden som kommer.

– Vi fortsetter å styrke kompetansen vår og skal i løpet av 2022 ansette rundt 12 konsulenter. I løpet av de neste årene planlegger vi også å etablere oss i en tredje by.